Sekolah Berpusatkan Pelajar
Pada kebiasaannya, dalam organisasi sesebuah sekolah,
tugas guru adalah mengajar dan pelajar pula belajar daripada gurunya. Di peringkat sekolah lagi, pelajar telah
diberi kesedaran supaya mempunyai nilai-nilai murni, kawalan disiplin yang
baik, kesungguhan dalam menjalankan tugas, dapat merancang tugas dengan
berkesan dan dapat mengelakkan pembaziran masa.
Guru pula bertindak dan berusaha untuk mempengaruhi generasi pelajar ke
arah pembentukan sikap yang positif, berdisiplin dan bertanggungjawab. Sikap positif daripada kedua-dua golongan ini
akan dapat melahirkan manusia yang lebih produktif dan berkesan untuk
pembangunan diri dan juga negara.
Tetapi persoalan atau masalah yang sering diperkatakan
tentang sekolah ialah pendekatan dalam pendidikan lebih melihat kepada
persekolahan yang melakukan untuk pelajar, pelajar di lihat tidak mampu
melakukan pendidikan itu untuk diri mereka sendiri (Levin,1993). Levin dalam
jurnalnya berjudul Student and Educational Productivity menyatakan pendidikan
lebih dilihat sebagai unsur produktiviti.
Pelajar dipandang sebagai hasil proses pembelajaran di sekolah. Pelajar yang produktif adalah hasil dan kesan
daripada input dan output yang diperoleh di sekolah. Input yang berkualiti akan melahirkan output
yang berkesan. Monk (1992) juga
menegaskan bahawa produktiviti boleh meningkatkan keberkesanan
pembelajaran. Untuk mencapai
keberkesanan tersebut, pembelajaran harus diberi perhatian terhadap pemikiran
pelajar berbanding guru. “Pembiayaan untuk pelaburan itu diadakan
dengan hasrat supaya ia akan menghasilkan pulangan yang sebaik-baiknya dalam
jangka masa panjang. Pendidikan
mempunyai kesan langsung ke atas ekonomi.
Dengan peningkatan tahap dan stok ilmu pengetahuan yang ada pada seorang
individu akan menjadikannya seorang tenaga kerja yang produktif dan boleh
memberi sumbangan terhadap tambahan nilai keluarga. Seterusnya tambahan nilai keluaran ini akan
meningkatkan pendapatan negara. Oleh
yang demikian konsep produktiviti dalam sektor pendidikan adalah dilihat dari
segi kecekapan jentera pelaksanaan sistem pendidikan mengeluarkan tenaga kerja
yang produktif sesuai dengan keperluan pembangunan sektor ekonomi lain dalam
meningkatkan hasil keluaran negara”
Sehubungan dengan itu, guru dan pelajar mempunyai
peranan masing-masing untuk meningkatkan tahap produktiviti mereka. Berdasarkan
pandangan tokoh-tokoh pendidik berkenaan,
jelas menunjukkan bahawa pembelajaran yang berkesan ialah pembelajaran
yang mampu membentuk diri seseorang individu atau pelajar itu untuk memberi
makna yang berkesan terhadap proses pembelajarannya. Mereka mampu menggunakan ilmu yang
dipelajarinya untuk membentuk sesuatu yang berharga untuk diri mereka sendiri. Pembelajaran yang bersifat mengikut apa
sahaja yang diajar oleh guru tidak mampu untuk melahirkan insan pelajar yang
berdaya maju dan produktif. Tegasnya,
pembelajaran atau pendidikan tidak boleh di anggap sebagai terdiri daripada
satu aktiviti sahaja. Ianya tidak boleh
dilakukan dengan aktiviti sehala sahaja seperti menghafal, membaca, menulis,
melihat, mendengar, melukis, membincang dan berfikir. Pendidikan pelajar harus di lihat lebih jauh
daripada itu.
Menurut Schofield (1972), pendidikan yang melakukan
untuk diri pelajar adalah pendidikan mengikut nature, pembelajaran melalui
pengalaman dan pembelajaran melalui penemuan.
Pelajar adalah lebih penting daripada guru atau mata pelajaran. Begitulah sebaliknya. Pendidikan yang melakukan untuk pelajar
melihat mata pelajaran bersifat tunjuk ajar atau pengajaran formal, kerana
tunjuk ajar formal bertujuan menggunakan guru dan mata pelajaran untuk
membentuk sahsiah pelajar dan menyekat kebebasan pelajar mengembangkan
sahsiahnya yang semulajadi.
Schofield juga menyatakan pelajar hanya boleh belajar
apa yang dia boleh belajar, iaitu kebolehan dan kesediaannya untuk pembelajaran
hendaklah diambilkira. Isi pelajaran
janganlah tertutup kerana lebih bermakna jika dalam proses pembelajaran
pengalaman dan penglibatan pelajar dipertimbangkan. Pendekatan bertumpukan kepada mata pelajaran
dikatakan tidak mampu memotivasikan pelajar kerana minat serta keperluan dan
kesediaan pelajar diabaikan. Pelajar
tidak dapat memahami idea orang dewasa yang disampaikan kepadanya terutama
sekali idea yang abstrak, jauh daripada pengalaman pelajar yang terhad. Kesudahannya, apa yang akan dicapai oleh
pelajar ialah pembelajaran secara menghafal dan kebolehan mengulang, tanpa
memahami apa yang dipelajari.
Pembelajaran yang mengikut kehendak pelajar akan
menjadi bermakna kerana ia membolehkan pelajar tumbuh dan berkembang mengikut
keadaan semulajadi pelajar itu.
Pertumbuhan dan perkembangan secara semula jadi ini pula diertikan
sebagai kematangan. Contohnya, pelajar
boleh berpengetahuan tentang bunga mawar kerana dia boleh melihat, menghidu dan
memegang bunga tersebut. Tetapi pelajar
tidak boleh ada pengetahuan tentang benua Afrika kecuali dia pergi ke tempat
itu dan mengalami kehidupan di situ.
Pelajar juga didapati tidak akan ada minat dan bermotivasi jika dia diajar
secara tunjuk ajar. Contoh, pelajar
dikehendaki membuat bangku, tanpa mengikut kemahiran dan kebolehan yang ada
pada mereka. Guru tidak sepatutnya
menetapkan struktur bangku itu, sebaliknya memberi kebebasan kepada pelajar
untuk membentuk struktur yang disukainya dengan memberi rasional-rasional
tersendiri.
Pembelajaran bersifat mengikut kehendak pelajar ini
lebih cenderung kepada anti-sekolah.
Pembelajaran cara ini menentang tunjuk ajar dan yang demikian menganggap
tidak natural untuk pelajar pergi ke sekolah.
Tetapi sekolah dilihat sebagai institusi pendidikan yang utama. Persoalannya, bolehkan sekolah dihapuskan
tanpa menjejaskan perkembangan pendidikan para pelajar? Seseorang guru itu boleh menunjuk ajar, boleh
memberi maklumat-maklumat asas, asalkan di peringkat-peringkat tertentu guru
itu memberi pelajar peluang membuat kesimpulan tentang peringkat yang
berikutnya daripada apa yang telah diberitahukan kepadanya. Kaedah cuba jaya juga baik kerana pelajar
belajar dengan lebih berkesan melalui kesilapan yang dibuatnya. Tetapi ada juga yang mengatkan bahawa
kesilapan yang dibuat adalah satu langkah kepada terbentuknya kebiasaan yang
buruk. Cara belajar yang paling selamat
adalah dengan tidak membuat apa-apa kesilapan.
Perlu diingatkan bahawa gagal menemui apa yang dipelajari lambat laun
akan membawa kepada kehampaan.
Contohnya, bagi seorang pelajar yang mempunyai talent
atau bakat dalam bermain piano atau organ tanpa mempelajari note muzik dan
sebagainya. Pelajar yang berbakat dan
berpotensi ini mampu melahirkan sebuah lagu yang bermutu tanpa menggunakan atau
mempelajari note muzik yang sepatutnya.
Ini berbeza dengan pelajar yang tidak mempunyai bakat semulajadi. Mereka terpaksa melalui pelbagai peringkat
latihan atau level tertentu sebelum boleh mencipta sebuah lagu yang baik. Di sini boleh dikatakan pembelajaran atau
pendidikan tetap boleh berlaku tanpa pengajaran. Walaubagaimanapun, biasanya proses pendidikan, khasnya
pendidikan formal melibatkan bukan sahaja pembelajaran tetapi juga pengajaran,
kerana ada banyak perkara yang pelajar mesti dibantu untuk mempelajarinya dan
ada matlamat-matlamat pendidikan yang susah hendak dicapai dengan cepat, cekap
dan berkesan tanpa pengajaran.
Seperti konsep pembelajaran, konsep pengajaran oleh
guru agak rumit juga untuk diterangkan.
Di sini pelajar dikehendaki menguasai berbagai fakta, maklumat, sikap,
kepercayaan, pengetahuan, kemahiran, prinsip dan sebagainya melalui banyak
aktiviti. Oleh yang demikian aktiviti
pengajaran untuk mencapai matlamat pembelajaran pasti banyak juga. Aktiviti-aktiviti berkenaan termasuklah
membuat catatan di papan hitam, menjawab soalan, menyoal, mendera, memberi
ganjaran, menyelia kerja amali, memeriksa tugasan yang diberi, menguji dan
menilai, mengadakan bahan untuk pembacaan dan menyediakan peluang agar pelajar
dapat menemui, menyelidik serta menanyakan sesuatu.
Daripada apa yang telah diperkatakan itu, bolehlah dimaksudkan bahawa dalam pengajaran
guru terdapat hanya satu niat atau tujuan.
Ini bermakna pengajaran diarahkan kepada satu matlamat, iaitu tidak lain
dan tidak bukan daripada mencapai atau menghasilkan pembelajaran yang berfaedah
melalui cara-cara yang terbaik sekali, yang sistematis dan dikawal atau
dirancangkan. Pendek kata pengajaran
ialah aktiviti atau tindakan yang praktikal dilakukan secara sengaja dan
disedari untuk membantu pembelajaran.
Berhubung dengan perkara di atas, pelajar dan guru mempunyai hubungan
yang rapat. Maksudnya, pengajaran tidak
ada erti tanpa pembelajaran. Sebaliknya,
pembelajaran tidak semestinya ada kaitan dengan konsep pengajaran. Pembelajaran, dalam bentuk
pembelajaran-kendiri, boleh wujud tanpa pengajaran atau bantuan daripada orang
lain. Oleh yang demikian, lebih wajar
atau logik jika pelajar mendapat pendidikan secara formal di sekolah supaya
proses pembelajaran berlaku dengan tersusun dan berkesan. Pengajar atau guru sekolah adalah seorang
yang profesional, dan bertanggungjawab untuk mengajar pelajar.
Pembelajaran pelajar adalah sesuatu yang mesti
dikuasai atau dipelajari. Tidaklah boleh
dikatakan seseorang itu mengajar sesuatu jika aktiviti yang dijalankannya tidak
menunjukkan yang sesuatu itu dengan terang dan nyata atau secara
eksplisit. Misalnya, tidaklah boleh
dikatakan bahawa ada pengajaran tentang senaman jika guru sukan berkenaan duduk
di bawah pokok menghisap rokok sambil membaca majalah. Tegasnya, jika guru tunjukkan secara
eksplisit kepada pelajar apa yang hendak diajarnya, maka pembelajaran boleh
berlaku dengan lebih mudah. Di sini guru
mestilah mempunyai pengetahuan tentang kandungan yang hendak diajar dan idea
tertentu tentang bagaimana hendak mengajar.
Selain guru mengajar, sesuatu itu mesti dinyatakan atau ditunjukkan
dengan terang. Sesuatu aktiviti itu
susah hendak di anggap sebagai pengajaran jika guru tidak menimbangkan atau
mengambil kira keadaan pelajar. Bolehkah
pelajaran dalam tingkatan lima diterangkan kepada pelajar darjah satu? Tentu tidak.
Pembelajaran tidak akan berlaku, dan oleh itu tiadalah pengajaran. Menurut Wringe (1976) guru mesti menimbangkan
tahap pemahaman atau apa yang difahami oleh pelajar dengan keupayaan dan
kemampuan kognitif yang ada pada pelajar itu serta menimbangkan minat pelajar
berkenaan. Scheffler (1973) juga meminta
guru menghormati integriti intelektual pelajar dan keupayaannya membuat
pertimbangan sendiri. Guru harus
melengkapkan diri dengan dalam bidang psikologi dan sosiologi pendidikan,
misalnya boleh menolong guru dalam hal ini.
Pengetahuan tentang teori-teori sahsiah, pembelajaran dan perancangan
kurikulum amatlah berguna juga kepada guru.
Oleh itu segala matlamat, kandungan dan kaedah pengajaran mestilah
rasional, bermoral dan bernilai.
Menurut Daley(1966)
kanak-kanak adalah sebahagian daripada alam kerohanian yang
mutllak. Oleh itu mereka mempunyai
tujuan kerohanian yang perlu dipenuhi mengikut kebolehan dan keupayaan mereka
sendiri. Dalam perkara ini proses
pembelajaran mestilah berusaha memupuk dengan lebih dekat lagi, kekariban di antara pelajar dan unsur-unsur kerohanian
tabii serta memberi penekanan kepada keharmonian di antara pelajar dengan alam
sejagat. Pelajar harus diberi kebebasan
dalam membuat keputusan. Idea pelajar di
anggap sebagai suatu kemungkinan yang terdapat dalam diri pelajar yang perlu
dibentuk dan bukan sebagai suatu prinsip di luar diri kanak-kanak. Socrates (1979) juga menyatakan kandungan
kurikulum sekolah harus meliputi perkara-perkara, idea-idea dan proses
pemikiran rasional yang tahan diuji oleh masa dan kebudayaan. Perkara ini merupakan asas kepada tamadun.
Sebagai contoh, bagi pelajar mata pelajaran Kemahiran
Hidup mereka telah ditentukan oleh guru untuk menyiapkan projek mengikut
spesifikasi yang diberikan. Semua pelajar dikehendaki menyiapkan mengikut
standard atau skema yang telah diberikan.
Jika gagal mematuhi skema yang telah ditentukan, potongan markah akan
diberikan kepada pelajar yang terlibat. Perkara seperti ini tidak sepatutnya
berlaku. Pelajar seharusnya diberikan
kebebasan dalam mereka cipta projek yang dikehendaki. Bagi pelajar yang berjaya mencipta sesuatu
yang bersifat kreatif seharusnya mendapat markah yang tertinggi. Dengan kaedah ini akan berusaha mengasah dan
memahirkan diri pelajar dalam membentuk sesuatu yang bernilai dan bermanfaat
untuk diri mereka.
Akhir sekali, guru dan pelajar mempunyai peranan yang
penting dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah. Mereka mempunyai hubungan yang rapat untuk
menentukan matlamat dan tujuan sebenar pendidikan itu tercapai sepenuhnya. Cuma yang menjadi masalah ialah sama ada
pembelajaran itu diberikan kebebasan kepada pelajar atau guru yang menentukan
apa yang harus dipelajari. Sekolah yang
produktif dianggap sebagai sekolah yang mampu menggunakan segala input-iput
sekolah untuk melahirkan insan pelajar yang berkualiti dan produktif. Produktiviti juga mampu menghasilkan sesuatu
perkhidmatan guru yang bermutu tinggi bagi melahirkan pelajar yang
produktif. Mereka boleh bertindak dan
berusaha untuk kemajuan diri sendiri dengan menggunakan daya kreatif dan
inovatif yang ada. Pelajar boleh dilibatkan dalam projek atau tugasan yang
diberikan oleh guru. Di samping itu,
guru dan pelajar bersama-sama mengenal pasti dan menentukan
pengetahuan-pengetahuan yang di dapati berguna dalam menyelesaikan
masalah-masalah tertentu.
No comments:
Post a Comment