Penjenamaan Semula Kurikulum dan Tuntutan
Prof. Dr.
Awang Sariyan
(Penyandang
Kursi Pengajian Melayu, Malaysia-China)
SEBAGAI
susulan keputusan kerajaan, khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia,
memansuhkan PPSMI atau Program Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa
Inggeris bermula pada tahun 2012, telah dimasyhurkan proram MBMMBI, iaitu
Program Memartabatkan Bahasa Melayu dan Meningkatkan Bahasa Inggeris.
Sebagai persiapan untuk menghadapi
tahun 2012, telah direncanakan pengubahsuaian kurikulum yang hasilnya dikenal
sebagai KSSR atau Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Ada orang yang
mempersoalkan nama kurikulum itu kerana sebelumnya telah ada Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan untuk peringkat sekolah menengah ada
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).
Dalam hubungannya dengan sikap
menghargai dan menghormati keputusan berani dan rasional kerajaan dalam hal
pemansuhan PPSMI, di tengah-tengah gelombang kontroversi yang bersejarah,
termasuk berulangnya perarakan ala Keranda 152 pada tahun 1960-an, pada hemat
saya tidak perlulah isu nama dipolemikkan.
Saya lebih menilainya sebagai usaha
penjenamaan semula kurikulum sistem pendidikan di negara kita yang mendukung
hasrat untuk menghasilkan suatu bentuk transformasi budaya dan sosial. Dapat
difahami bahawa apabila sesuatu proses transformasi atau reformasi akan
dimulakan, salah satu langkah yang lazim dilakukan ialah mengetengahkan slogan
yang diperkirakan dapat menggambarkan bentuk transformasi atau reformasi itu.
Maka bagi saya, nama Kurikulum Standard Sekolah Rendah itu tidaklah lain
daripada penjenamaan semula Kurikulum Bersepadu sekolah Rendah, dengan
pengubahsuaian dan peningkatan aspek-aspek tertentu.
Dengan bersangka baik terhadap
pengenalan kurikulum baru itu, tidaklah pula kita patut berpeluk tubuh tanpa
berusaha menyemak kandungannya dan bagaimana pelaksanaannya berlangsung di
sekolah. Kita patut memantau bahawa gagasan untuk memartabatkan bahasa Melayu
sebagai salah satu aspek KSSR itu benar-benar dilaksanakan dengan ikhlas dan
sungguh-sungguh pada semua peringkat, baik pada penyediaan bahan ajar, proses
pengajaran dan pemelajaran (P&P) dan pengujiannya.
Penjenamaan semula kurikulum sekolah
hendaklah disusuli dengan pengisian yang jelas dan terancang serta bersepadu
sifatnya. Kita mengharapkan bahawa ciri kesepaduan kurikulum tidak diabaikan
kerana matlamat pendidikan ialah untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam
semua aspek kehidupan. Selain cemerlang dalam bidang akademik, pelajar dituntut
agar cemerlang dalam bidang akhlak, pemikiran, emosi, kreativiti dan sikapnya.
Kesemua unsur itu menjadi inti pati sahsiah insan yang cemerlang.
Pemansuhan Peperiksaan Penilaian
Menengah Rendah dan pengubahsuaian Ujian
Penilaian Sekolah Rendah yang akan lebih berdasarkan penilaian menurut sekolah
diharapkan benar-benar berasaskan dorongan untuk membentuk sahsiah pelajar yang
lebih bersepadu dan tidak lebih cenderung pada kecemerlangan dalam peperiksaan
formal semata-mata. Kesempatan perlu diambil oleh pendidik dan pentadbiran
sekolah agar kurikulum yang bersepadu diterjemahkan dengan tepat dalam proses
pengajaran dan pemelajaran di bilik darjah.
Khusus tentang aspek bahasa pula, kesempatan
pelaksanaan KSSR (dan kemudian KSSM pastinya) perlu diambil untuk membudayakan
bahasa Melayu dalam kalangan murid dengan sebaik-baik dan seluas-luasnya.
Pembudayaan bahasa mestilah dijuruskan kepada dua strategi penting. Yang
pertama ialah pembudayaan bahasa Melayu untuk mengisi tarafnya sebagai bahasa
kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu. Yang kedua pula ialah pembudayaannya
daripada segi peningkatan mutunya.
Pembudayaan bahasa Melayu daripada segi
tarafnya perlu menjadi asas kesedaran pentadbir dan pendidik di sekolah untuk
merancang dan menetapkan peluasan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa
perhubungan dalam kalangan murid sesama murid dan antara murid dengan guru
serta warga sekolah yang lain. Tidak sewajarnya timbul isu adanya sekolah yang
mengedarkan surat kepada ibu bapa, contohnya, yang menggunakan bahasa asing
kerana bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
Segala kegiatan di sekolah seharusnya
dapat dinilai penggunaan bahasa perantaraannya, agar tidak mengurangkan
martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi meskipun
dalam keadaan tertentu memang ada keperluan menggunakan bahasa lain. Pastilah
pembudayaan taraf bahasa Melayu dalam sekitaran sekolah memerlukan iltizam
seluruh warga sekolah itu sendiri, terutama pihak pentadbiran sekolah.
Cabaran yang lebih mendasar ialah
pelaksanaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, agar semua guru, tidak kira mata
pelajaran apa yang diajarkannya, benar-benar dapat membudayakan bahasa yang
memenuhi ciri laras bahasa ilmu, walaupun yang saya maksudkan bukan bahasa
ilmiah seperti di pusat pengajian tinggi. Gagasan bahasa Melayu merentas
kurikulum (BMMK) sewajarnya ditegaskan semula pelaksanaannya agar penguasaan
bahasa Melayu, terutama sebagai bahasa ilmu, tidak diperoleh oleh murid hanya
dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, tetapi dalam semua mata pelajaran.
Dalam hal pembudayaan mutu bahasa
Melayu pula, KSSR hendaklah direncanakan pengisiannya agar dapat menjadi bahasa
yang tidak simpang-perenang penggunaannya dalam kalangan murid. Selain aspek
mekanik bahasa yang meliputi tatabahasa, sistem ejaan dan sebutan, peningkatan
pembudayaan dalam penggunaan bahasa yang memanfaatkan aspek dinamik bahasa amat
perlu ditekankan. Penguasaan bahasa kiasan dan gaya bahasa yang beragam
hendaklah dipentingkan supaya dari awal lagi murid lazim menggunakan bahasa
yang ada nilai estetik dan retoriknya.
Sementara itu, program meningkatkan
penguasaan bahasa Inggeris yang dikatakan menjadi punca kerjaaan pada tahun
2002 memutuskan pelaksanaan PPSMI hendaklah benar-benar diberi pengisian yang
terancang. Dengan demikian, diharapkan tidak timbul keluhan atau kekecewaan
mana-mana pihak dalam hal penguasaan bahasa Inggeris lepasan sekolah.
Kita amat berharap bahawa KSSR (dan
kemudian KSSM) dapat menjadi wadah yang menangkis keperluan mana-mana pihak
menyarankan pengajaran subjek-subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris
dengan alasan untuk meningkatkan penguasaan bahasa tersebut. Kurikulum yang
dijenamakan semula itu mestilah dapat membuktikan bahawa dengan sukatan
pelajaran, bahan ajar, proses pengajaran dan pemelajaran serta sistem pengujian
yang tepat, bahasa tersebut dapat dikuasai dengan baik tanpa menjejaskan Dasar
Pendidikan Kebangsaan yang sejak semula berteraskan bahasa Melayu.