Mendidik bukan sekadar mengajar atau memberitahu.
Hampir semua manusia mengetahui
bahawa minum arak itu suatu perbuatan yang akan merosakkan diri /Islam
mengkategori dan menghukumkan perbuatan atau pekerjaan itu sebagai
haram, merokok merosakkan kesihatan, mencuri dan mengamal rasuah
merosakkan diri dan masyarakat, berzina merosakkan keturunan dan berdosa
besar, merompak adalah perbuatan yang keji dan berbahaya kepada diri
sendiri dan masyarakat, mengamalkan kepercayaan karut atau khurafat
boleh merosakkan aqidah atau boleh berubah menjadi syirik atau
menyengutukan Allah, perbuatan menyengutukan Allah adalah kafir.
Tegasnya semua perkara tersebut telah diajar dan diketahui .
Persoalannya:
Mengapakah semua perkara itu masih
berlaku di kalangan mereka yang telah pun mengetahui akibatnya ? dan
sukar serta liat pula hendak meninggalkannya, sedangkan mereka/kita
telah mengetahui akibat buruknya. Kalaulah pendidikan itu sekadar
mengajar dan memberitahu , kedua-dua proses tersebut telah pun dibuat
dan dilaksanakan tetapi semua keburukan tersebut masih berlaku dan
diamalkan. Ini bermakna proses pendidikan bukan sekadar itu sahaja.
Proses pendidikan melibatkan banyak unsur pelengkapnya.
Proses pendidikan.
Proses ke arah merealisasikan
pendidikan memerlukan banyak elemen atau unsur pembantunya, selain
daripada mengajar dan menunjukkan contoh teladan serta membuat atau
mengajarnya secara amali, kehidupan harian masyarakat juga banyak
mempengaruhi pendidikan setempat, anak didik memerlukan kehidupan
masyarakat yang unggul yang sifatnya menghampiri falsafah pendidikan
yang disediakan dan juga yang sedang direalisasikan.
Persekitran yang baik dan unggul
banyak membantu pendidikan, termasuk kebiasaan dan budaya baik yang
bersifat global. Sebaliknya, sekiranya mereka berhadapan atau
berkecimpung di dalam persekitaran yang buruk, maka proses pendidikan
yang dijalankan tidak akan terhasil dengan baik dan pencapaiannya tidak
akan mencapai ke tahap cemerlang, Persekitaran yang buruk akan
mempengaruhi dan menguasai minda anak didik. Berlebih-lebih lagi anak
remaja yang sedang mencari-cari identiti, mereka sangat memerlukan
bantuan dan teladan yang baik dari masyarakat atau persekitaranya.
Merujuk kepada amalan dan adat karut
yang diamalkan oleh orang Islam, biasanya perkara ini tertanam ke dalam
jiwa mereka sejak kanak-kanak lagi, walaupun setelah dewasa mereka
diberitahu bahawa perkara itu karut mereka masih merasai berat untuk
meninggalkannya, seorang doktor yang menghisap rokok biasanya berlaku
ketagihan itu sebelum mereka menjadi seorang doktor lagi, mereka itu
sudah tentu kemudiannya mengetahui perkara itu tidak baik dan berbahaya
pula. Seorang Islam yang mengetahui bahawa bersolat fardu itu wajib
tetap tidak melaksanakannya, jika pengetahun itu tidak menyerap dan
bersepadu di dalam jantung hatinya, penerapan ini semestinya berlaku
sejak kanak-kanak di mana mereka melihat sendiri amalan yang dijalankan
oleh mereka yang paling hampir dengan mereka serta ditambahkan pula
dengan perintah berbuat demikian semasa kecilnya.
Kalau kita menghendaki masyarakat
atau generasi akan datang menjadi baik dan proses pendidikan kita
berjaya dilaksanakan, maka masyarakat kita kini wajib menyediakan
persekitaran yang baik dan sesuai dengan Falsafah Pendidikan Negara yang
telah disediakan, kalau gagal berbuat demikian falsafah itu akan hanya
mampu menjadi kertas rujukan semata-mata dan tidak lebih dari peranan
tersebut. Manakala anak didik di sekolah akhirnya akan mengikut jejak
langkah masyarakat yang tempang itu seperti terjadinya kuih mengikut
acuannya.
Sekian...wallahu aklam.
No comments:
Post a Comment