Kuasa dan Politik
Sering kali kita mendengar di sana-sini orang memperkatakan tentang
politik. Tidak kira pelbagai peringkat penutur dan pelbagai pandangan
mengenai pengertiannya. Ahli politik memperkatakan tentang makna politik
bagi mereka, semetara pihak yang lain pula mengujarkan tentang kuasa
politik yang disalah guna oleh sesetengah pihak. Para guru sedang aktif
dalam politik negara, sedangkan pelajarnya leka berpolitik dengan rakan
di luar sekolah. Sang bapa sibuk berpolitik di luar rumah, sedangkan si
ibu sedang asyik berpolitik dengan jiran tetangga. Lihatlah betapa
besarnya pengaruh politik ini dalam kehidupan kita. Setiap orang memang
tidak dapat lari daripadanya.
Walaubagaimanapun saya bukanlah hendak menghuraikan panjang lebar
tentang politik negara. Apatah lagi untuk mencampuri bidang tersebut.
Bukan kerana tidak berminat atau menyerahkan bulat-bulat kepada orang
tertentu untuk menguruskannya, tetapi hanya belum sampai masanya saya
terlibat dalam arena tersebut. Ini kerana masih banyak selok-belok
politik yang belum saya ketahui. Bahkan politik di rumah dan di tempat
kerja juga perlu saya uruskan. Justeru, saya hanya ingin berkongsi
bidang politik ini dengan mereka yang seangkatan dengan saya, iaitu
kuasa dan politik dalam pendidikan.
Dalam bidang pendidikan, khususnya sesebuah sekolah, kuasa adalah milik
pentadbir dan guru-guru kanan dalam herarki pentadbiran. Pihak
pengurusan sekolah mempunyai sumber kuasa dalam hal tertentu yang
menyebabkan arahan dan dominasi politik mereka dipatuhi. Dominasi
politik dalam konteks ini adalah berupa kuasa yang mempengaruhi
seseorang dalam membuat keputusan, menentukan budaya pengurusan dan
komunikasi dalam organisasi. Dalam hal ini, kuasa dan politik dalam
pendidikan amat penting dalam membuat keputusan, aktiviti, sistem dan
iklim sekolah berkenaan. Kuasa dan politik dapat mendominasikan sistem
dan peraturan sesebuah sekolah yang akan memangkin kelancaran pengurusan
sesebuah sekolah. Bahkan ia juga menjadi penentu aras dalam menentukan
sama ada berkesan atau tidak pengurusan di sekolah berkenaan. Secara
analoginya, sebuah sekolah yang berkesan adalah disebabkan amalan kuasa
dan politik yang positif dan sebaliknya sekolah yang kurang atau tidak
berkesan pula adalah disebabkan amalan kuasa dan politik yang negatif
oleh pentadbirnya.
Kuasa dan politik dalam pentadbiran sekolah adalah merangkumi kuasa dan
autoriti pihak pengurusan yang mencakupi sumber kuasa mereka yang
menyebabkan mereka dapat mempengaruhi kakitangan bawahan untuk berkerja
ke arah pencapaian matlamat organisasi. Begitu juga amalan politik yang
positif sudah tentu akan menjadi pemangkin kepada kejayaan amalan kuasa
tersebut dan seterusnya membawa kepada pencapaian matlamat dan wawasan
sekolah yang telah ditetapkan. Justeru, kuasa dan politik sangat penting
dalam mempengaruhi kejayaan sesebuah sekolah. Namun demikian, kuasa dan
politik adalah bergantung dengan penerimaan kakitangan sekolah. Ini
telah dijelaskan oleh Griffith (1984) dalam Zaidatol Akmaliah Lope Phie
(2000) yang menganggap kuasa dan politik sangat penting dalam
mempengaruhi hubungan manusia. Kejayaan dalam hubungan tersebut
bergantung kepada hubungan dua hala di antara pentadbir dan orang di
bawah pentadbiran mereka. Hubungan yang baik akan dapat membantu
kelancaran pentadbiran manakala hubungan yang menolak atau negatif sudah
pasti akan menggagalkan segala usaha yang telah dirancang.
No comments:
Post a Comment