Strategi Bagi Menjayakan Dasar Pendidikan Kebangsaan
Dalam
usaha mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan, pelbagai
langkah-langkah dan strategi telah disusun, antaranya; Penggunaan Bahasa
Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama; Mengadakan kurikulum dan
sistem peperiksaan yang sama; Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan;
Meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya dengan menyediakan
pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu; Mendemokrasikan
pendidikan; Pelaksanaan KBSR dan KBSM; Mempertingkatkan pendidikan
Islam, kerohanian, moral dan disiplin; Memperluaskan pendidikan
Vokasional dan Teknik; Mempelbagai kemudahan pendidikan di peringkat
universiti; Pengajaran bahasa ibunda; dan Menggalakkan aktiviti
ko-kurikulum.
1. Penggunaan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
Selaras
dengan matlamat utama Dasar Pendidikan Kebangsaan, iaitu menyatupadukan
masyarakat pelbagai kaum, bahasa Malaysia telah diiktiraf sebagai
bahasa bahasa rasmi dalam segala urusan dan menjadi bahasa kebangsaan.
Hal Ini telah pun termaktub dalam Seksyen 17, Akta Pendidikan 1996, yang
antara lain menyatakan:“Bahasa kebangsaan (bahasa Malaysia) hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan oleh Menteri daripada subseksyen ini.” (Akta Pendidikan, 1996)
Ini
bermakna, walaupun sekolah terdiri dari berbagai aliran, Bahasa
Malaysia dijadikan sebagai satu mata pelajaran yang wajib diajar di
sekolah.
2. Mengadakan kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama
Ini
dilakukan dengan menyelaraskan sukatan dan rancangan yang hendak diajar
oleh guru terhadap pelajar sekolah. Sukatan ini diselaraskan tanpa
mengira jenis dan kategori sekolah. Tujuan dilakukan penyelarasan ini
ialah untuk menghasilkan pelajar yang mempunyai tahap kemampuan dan
kebolehan yang sama. Kurikulum Kebangsaan yang diselaraskan ini wajib
diguna oleh semua pihak. Perkara ini telahpun disentuh dalam Seksyen 18
(1), Akta Pendidikan (1996):
“Menteri
hendaklah menetapkan suatu kurikulum yang dikenali sebagai Kurikulum
Kebangsaan yang, tertakluk kepada subseksyen (3), hendaklah digunakan
oleh semua sekolah dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan.”
Selain
itu, bahasa Malaysia juga dijadikan ukuran untuk menilai pencapaian
yang diperolehi oleh pelajar dalam peperiksaan awam. Di peringkat
pengajian tinggi, kedudukan Bahasa Malaysia juga sama dengan apa yang
berlaku di sekolah. Setiap pelajar institusi pengajian tinggi wajib
mengambil peperiksaan Bahasa Malaysia sebagai satu syarat untuk mendapat
pengijazahan.
3. Melicinkan tatacara pengurusan pendidikan
Kementerian
Pelajaran Malaysia sebagai organisasi yang bertanggungjawab telah
melaksanakan beberapa strategi yang dapat memantapkan Sistem Pendidikan
Kebangsaan, antaranya ialah melicinkan tatacara pengurusan pendidikan
dengan cara meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan
pendidikan. Langkah ini diambil bagi memastikan organisasi berkenaan
dapat meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya dengan menyediakan
pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu. Aspek pengurusan ini
memang banyak disentuh dalam Akta Pendidikan 1996, misalnya dalam Bab
11, Seksyen 53 berkenaan Suratcara pengelolaan bagi institusi
pendidikan.
4. Mendemokrasikan pendidikan
Usaha
mendemokrasikan pendidikan telah dilakukan sekitar tahun 1980-an.
Matlamatnya adalah bagi memastikan mutu pendidikan dipertingkatkan dan
dengan mengagihkan peruntukan secara adil. Ini dilakukan dengan dengan
menambahkan kemudahan fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar.
Ini adalah selaras dengan Dasar Ekonomi Baru yang ingin menyusun semula
masyarakat dengan mengurangkan jurang perbezaan peluang pendidikan
antara golongan kaya dengan miskin, program sokongan pendidikan seperti
Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), Televisyen Pendidikan, Sekolah Berasrama
Penuh (SBP), asrama desa dan asrama harian, biasiswa, Rancangan Makanan
Tambahan (RMT) dan program kesihatan dipertingkatkan.
No comments:
Post a Comment