Pelan Strategik Pengajaran Di Sekolah
Objektif:-
Menambah Baik Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran
1.Memastikan kurikulum yang berkualiti, relevan dan dinamik mengikut perkembangan semasa, dan
2.Memastikan pengalaman pembelajaran yang menyeluruh secara berkesan untuk melahirkan murid yang berketerampilan.
Pelan Tindakan Menjelang 2020
Menambah baik kurikulum
Memantapkan pengalaman pengajaran dan pembelajaran
Memantapkan kaedah pengajaran yang berinovatif, sentiasa relevan, dinamik dan terkini bagi menyediakan pelajar yang berketerampilan dan memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Negara.
Faktor Kritikal Kejayaan Teras
Salah satu faktor adalah;
Keupayaan
Sekolah menerapkan amalan pengajaran dan pembelajaran terbaik dan
berkesan akan dapat meyakinkan pihak berkepentingan tentang kualiti
pembelajaran.
JADI…
Amalan
pengajaran dan pembelajaran bertunjangkan semangat melahirkan pelajar
yang serba boleh, matang, kreatif dan inovatif serta mampu bersaing di
arena antarabangsa merupakan dasar falsafah dan visi pendidikan negara.
Pengalaman
pembelajaran yang seronok dan menarik perlu dibangunkan bagi
membolehkan mereka melalui proses pemerolehan ilmu dari pelbagai dimensi
dan versi.
Strategi pembelajaran berpusatkan pelajar (SCL) digalakkan penggunaannya di peringkat sekolah rendah.
SCL difahami sebagai satu strategi pengajaran yang mana pelajar menjadi pemain utama dalam sesi pengajaran-pembelajaran.
Kaedah ini mendorong pelajar terlibat secara aktif dalam aktiviti pembelajaran.
Prinsip utama pembelajaran berpusatkan pelajar (O‟Neill, Moore dan McMullin , 2005)
Pelajar mempunyai tanggungjawab terhadap pembelajaran mereka.
Penglibatan pelajar adalah wajib bagi mewujudkan pembelajaran
Hubungan antara pelajar adalah sama rata, saling menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan
Pengajar bertindak fasilitator dan sumber ilmu
Pengalaman pelajar bertemu dan bersatu ke arah matlamat pendidikan yang dihajati (domain afektif dan kognitif bergerak bersama)
Hasil daripada pengalaman pembelajaran yang dialami, pelajar melihat diri mereka berubah, berbeza daripada sebelumnya
KEPASTIAN…
No comments:
Post a Comment