PERUBAHAN BERMULA DARIPADA KONSEPSI
Berdasarkan
pengamatan Pratt (1997) terhadap 15 kajian yang berkaitan konsepsi
pengajaran, didapati bahawa kepercayaan pensyarah atau konsepsi
pensyarah terhadap pengajaran memainkan peranan utama dalam menjadikan
sesuatu pengajaran itu bermutu dan berkesan.The impact of a teacher’s attitude toward teaching, toward students, and toward learning is profoundly significant than any degree learned or subject mastered. (Witham, 1993, hlm.1)
Changing
lecturer’s understanding of teaching is a necessary condition for
improving teaching in higher education. (Ramsden, 1993, hlm. 117)
Pada
pandangan saya…cara memandang pengajaran ataupun cara berfikir tentang
pengajaran itu menyebabkan perbezaan yang mungkin amat penting tentang
apa erti, apa jadinya dan apa pengaruhnya, baik bagi guru mahupun murid.Pullias dan Young (terjemahan, 1982, hlm. 19)
Kebanyakan
guru pelatih yang mengkonsepsikan pengajaran sebagai menyampaikan
maklumat melaporkan mengalami pengalaman yang pahit dan mengecewakan
semasa melalui program latihan mengajar di sekolah.
Subjek
yang mengkonsepsikan pengajaran sebagai sebagai membina diri menjadi
manusia yang lebih baik melihat pengalaman mengajar ini sebagai satu
pengalaman yang manis dan mencabar.(Wan Zah, 2000)
Bagi golongan ini, pengalaman bergelut dengan masalah dan mengatasinya telah menimbulkan perasaan puas serta satu kesedaran yang amat berguna kepada subjek bahawa tidak ada yang dapat merubah pengajaran guru kecuali guru itu sendiri.
Guru harus melaksanakan tugasnya dengan penuh tanggungjawab.
Apakah Itu Konsepsi?
Conceptions are specific meanings attached to phenomena which then mediate our response to situations involving those phenomena. We form conceptions of virtually every aspect of perceived world, and in doing so, use those abstract representations to delimit something from, and relate it to, other aspects of our world. In effect, we view the world through the lenses of our conceptions, interpreting and acting in accordance with our understanding of the world.
(Pratt , 1992, hlm. 204
2 Kategori Konsepsi Pengajaran yang Utama (Kember, 1997)
Berpusatkan pengajar/ berorientasikan kandungan
Menyampaikan maklumat (imparting information)Menyampaikan pengetahuan yang telah distruktur (transmitting structured knowledge)
Berpusatkan pelajar/ berorientasikan pelajar
Membimbing ke arah kefahaman (facilitating understanding)
Perubahan konseptual / pembangunan intelektual dalam diri pelajar
Kategori kelima menghubungkan antara dua kategori yang utama ini digelarkan sebagai interaksi antara pengajar-pelajar
Kategori 1 (Berpusatkan Pengajar)
Berfokus ke arah mengkonsepsikan pengajaran sebagai;
menjadi tugas pengajar mengetahui subjek pengajaran (pelajaran) dan kemudian dapat disampaikannya dengan tepat dan jelas kepada pelajar.
Andainya hasil pembelajaran tidak memuaskan, maka puncanya adalah pelajar
Pelajar akan dipersalahkan, mungkin kerana kurang bermotivasi atau kurang kemampuan. (Watkins, 1998)Kategori 2 (Berpusatkan Pelajar)
Menitikberatkan aktiviti pembinaan kefahaman yang aktif dan kemungkinan perubahan konseptual di pihak pelajar.
Peranan pengajar pula adalah sebagai fasilitator yang akan mendorong pelajar ke arah pembinaan kefahaman tersebut.
Dilihat berupaya menghasilkan pembelajaran berkualiti.
(Watkin, 1998)
Perkaitan antara Konsepsi dan Amalan
Pensyarah yang mengkonsepsikan pengajaran sebagai penyampaian maklumat lebih cenderung untuk menggunakan pendekatan pengajaran berpusatkan pengajar.
Sebaliknya, pensyarah yang menanggapi pengajaran sebagai membantu pelajar membina kefahaman sendiri lebih cenderung menggunakan pendekatan berpusatkan pelajar
(Ho, Watkins dan Kelly, 2001)
Persoalan……
Ketika universiti / maktab perguruan mempergiatkan
pengajaran berpusatkan pelajar, adakah pensyarah mahupun guru di
sekolah mempunyai konsepsi pengajaran sejajar dan sesuai dengan tuntutan
ini?DAPATAN: Konsepsi pengajaran
1.Tiga konsepsi pengajaran dikenal pasti
Pengajaran berpusat pelajar (SCL)
Pengajaran berpusatkan pengajar (TCL)
Bebas
Tujuan pengajaran didapati hampir sama - membawa kesan positif kepada pelajar
Kecenderungan responden ke arah konsepsi pengajaran berpusatkan pengajar
Berpusatkan Pengajar
Pengajaran
bermakna menyampaikan pengetahuan kepada orang lain agar ilmu tersebut
dapat mengubah individu tersebut ke arah yang lebih baik.
(Core meaning of teaching is to transmit the knowledge that we have to students and students able to benefit from my teaching).
Menyampaikan
ilmu pengetahuan secara menarik dan berkesan agar pelajar dapat
menggunakan ilmu pengetahuan tersebut dalam memperbaiki diri dan
menjalani kehidupan selepas alam persekolahan.(Core meaning of teaching is to transmit the knowledge that we have to students and students able to benefit from my teaching).
Pengajaran
adalah proses pemberitahuan bahan pengajaran kepada pelajar yang mana
pelajar dapat menggunakannya dalam kehidupannya terutama dalam kerjaya.
Berpusatkan Pengajar
Responden yang berkonsepsikan pengajaran secara ini sangat menekankan aspek pelajar menerima pengetahuan yang disampaikan.
Erti pengajaran ialah memastikan pelajar menerima ilmu, skills yang disampaikannya.
Memastikan pelajar mendapat ilmu bermanfaat.
Dalam
konteks menyampaikan maklumat dan pengetahuan ini, responden
berpendapat pendidik perlu membuat persediaan dan perancangan rapi serta
menggunakan kaedah yang sesuai dan berkesan termasuklah kaedah SCL.(Effective teaching involves various/different preparations/approach and it is a long term process that must be improved from time to time).
Konsep pengajaran meliputi strategi kuliah interaktif dan saya perlu merancang teknik yang sesuai dan terbaik untuk mendapat hasil pembelajaran maksimum.
Pelbagai pendekatan pengajaran yang boleh diambil berdasarkan kepada SCL - kajian kes, modular, PBL, PoPBL dan sebagainya.
Pengajaran bukan lagi dilihat sebagai proses menyampaikan maklumat tetapi membantu pembelajaran pelajar hingga berlaku perubahan dalam
(For me teaching means a process that facilitates learning in students with the ultimate goal that there is a change in them that will eventually contribute to the improvement of their lives holistically).
Pengkongsian antara pengajar dan pelajar
Penekanan terhadap membimbing pelajar ke arah kefahaman
Pengajaran adalah proses perkongsian ilmu yang berterusan dan mempunyai strategi tersusun bagi pembentukan individu dan masyarakat berkualiti
(Teaching is sharing, students will get something, will change to a positive side. Teaching will be fun if we plan to include many activities, like SCL).
Pengajaran
adalah satu perkongsian ilmu dan juga penambahan ilmu sedia ada.
Pengajaran melahirkan insan yang cemerlang bukan sahaja dari sudut ilmu
pengetahuan tetapi juga pembangunan modal insan.
(Teaching
is not only sharing an experience but it also need properly planned and
what is the output we expected to get at the end of teaching).(Teaching goes beyond the four walls of the classroom. Teachers have to engage students in understanding knowledge from inside and outside the classroom).
Pengajaran dilihat bukan sahaja membawa kesan kepada pelajar tetapi juga kepada pengajar.
Pengajaran adalah amat penting untuk pembangunan sahsiah diri dan minda para pelajar juga pengajar.
DAPATAN: Bebas
Hanya menyatakan tujuan pengajaran tetapi tidak langsung menunjukkan apakah orientasi yang diambil
(To make student clear)
Pengajaran adalah mendidik
Pengajaran adalah mendidik seseorang yang memerlukan masa
(To make changes from not knowing to know about something)Perbincangan
Jawapan responden, sama ada mereka sedar atau tidak adalah cerminan apa yang telah menyerap dalam hati mereka tentang maksud pengajaran itu sendiri.
Fenomena penyerapan dan penghayatan sesuatu isu tidak boleh dibina dalam masa yang singkat.
Ia
selalunya merupakan ideologi atau fahaman yang memang termaktub sebagai
satu pegangan individu yang terbentuk melalui pengaruh pengalaman dan
persekitaran dulu dan sekarang.Beberapa isu konsepsi telah ditemui.
1.Responden kajian berpegang kepada 3 konsepsi/ ideologi;
Pengajaran berpusat pelajar (SCL)
Pengajaran berpusatkan pengajar (TCL)
Pengajaran bertujuan memberi kesan positif kepada pelajar.
Tidak memberi gambaran kecenderungan konsepsi ke arah pembelajaran berpusatkan pelajar mahupun pengajar.
Konsepsi
ini umumnya dipersetujui oleh kedua-dua penganut iaitu pengajaran
berpusatkan pelajar dan pengajaran berpusatkan pengajar.Perbincangan
2.Ideologi TCL:
Pengajaran sebagai suatu proses penyampaian maklumat atau pengetahuan kepada pelajar.
Menekankan aspek pelajar sebagai penerima pengetahuan yang disampaikan
Menekankan aspek penyediaan dan perancangan pengajaran yang rapi
Menggunakan kaedah yang sesuai dan berkesan termasuklah kaedah SCL iaitu kajian kes, modular, PBL, PoPBL dan sebagainya.
Menimbulkan tanda tanya tentang kefahaman dan kesedaran responden terhadap SCL.
Mungkin
disebabkan komponen TCL masih banyak berbanding SCL dalam pengajaran
hingga kaedah SCL dianggap sesuai dalam pengajaran yang berorientasikan
penyampaian.
Pengajaran bukan lagi sebagai proses menyampaikan maklumat.
Penghayatan „roh‟ SCL daripada unggkapan seperti;
kaedah membantu pembelajaran pelajar hingga berlaku perubahan dalam diri mereka
pengkongsian antara pengajar dan pelajar ,penekanan membimbing pelajar ke arah kefahaman, serta
pengajaran bukan sahaja membawa kesan kepada pelajar tetapi juga kepada pengajar.Perbincangan
Kemunculan konsepsi pengajaran yang sedemikian menunjukkan bahawa angin perubahan yang dibawa telah mula mendapat tempat dihati pensyarah UPM.(Kajian asal)
Ini
adalah satu petanda baik yang akan memberi impak yang besar kepada
pelajar, kerana konsepsi pengajaran ini akan menpengaruhi amalan
pengajaran sipengajar berkenaan.
Dapatan
ini juga akan dapat membantu pihak universiti merancang dan memperbaiki
konsepsi yang sedia ada dan masih menular dalam kalangan pendidik kita.
Kesimpulan
Pendidik dalam kajian ini belum lagi menghayati konsep SCL sepenuhnya
Makna SCL juga didapati masih kabur
Lebih banyak latihan perlu dijalankan bagi memastikan mereka berada di landasan yang betulMemang sukar untuk berubah.
“Habits
are difficult but meant to be broken”. Strategi inovatif perlu
dibangunkan supaya pendidik sedar akan konsepsi yang salah dan
membetulkannya.
No comments:
Post a Comment